درباره کشور ترکیه

مقالات ترکیه

اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه

اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه

اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه از سال 2022 دولت ترکیه در راستای تسهیل ورود سرمایه گذاری خارجی در بخش املاک قانون شهروندی ترکیه را به مبلغ 400 هزار دلار امریکا تقلیل داد. طبق این قانون شما می توانید در...

اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه

اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه

اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه از سال 2022 دولت ترکیه در راستای تسهیل ورود سرمایه گذاری خارجی در بخش املاک قانون شهروندی ترکیه را به مبلغ 400 هزار دلار امریکا تقلیل داد. طبق این قانون شما می توانید در...

این کشور با نام رسمی جمهوری ترکیه، کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب باختر آسیا و خاورمیانه واقع است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقهٔ بالکان (منطقه‌ای در جنوب خاور اروپا) قرار دارد.
ترکیه در خاور با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ارمنستان، و گرجستان؛ در جنوب خاوری با عراق و سوریه؛ و در شمال باختری (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه‌است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از باختر با دو دریای کوچک مرمره و اژه، و از جنوب باختر با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگهٔ راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه است.

پهناوری ترکیه ۷۸۳٬۵۶۲ کیلومتر مربع (۳۷ام) است. ترکیه کشوری کوهستانی و نسبتاً پرباران است. شکل این کشور مانند یک مستطیل است که از سوی خاور و باختر امتداد یافته‌است. ترکیه با قرار گرفتن در یکی از حسّاس‌ترین مناطق جهان، دارای موقعیّت جغرافیایی راهبردی و بسیار خوبی است و گذرگاه جنوب باختر آسیا و اروپا به شمار می‌آید و کشورهای بسیاری، به ویژه ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌کنند. ترکیه از آب و هوای خوب و جلگه ای برخوردار است و مکان های جالب و دیدنی دارد به دلیل همین سالانه تعداد زیادی توریست به آنجا مسافرت میکنند.
ترکیه حدود ۷۶ میلیون تن (برآورد ۲۰۱۳) جمعیت دارد، که حدوداً ۷۵ تا ۸۵ درصد مردم سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علوی هستند. حکومت ترکیه لائیک است ولی بسیاری از مردم به دین اسلام پایبند هستند و عید فطر و عید قربان در این کشور تعطیل رسمی است. همچنین در ترکیه حدود ۷۰٪-۷۵٪ درصد مردم ترک، ۱۸٪ درصد کرد و ۷٪-۱۲٪ را سایر باشندگان قومی ترکیه تشکیل می‌دهند.

زبان رسمی ترکیه، ترکی (استانبولی) است که در گذشته با خط عربی (عثمانی) نوشته می‌شد و از زمان تشکیل جمهوری ترکیه توسط آتاترک در سال ۱۳۰۲ هجری خورشیدی (۱۹۲۳) با خط لاتین نوشته می‌شود. ترکیه در میانه دو فرهنگ شرقی و غربی قرار دارد هرچند فرهنگ این کشور به شرق بسیار نزدیکتر است تا به غرب.
ترکیه با نام امپراتوری عثمانی در چند سدهٔ گذشته، بخش‌های بزرگی از خاورمیانه و جنوب خاوری اروپا را در دست داشت. تا اینکه پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، جمهوری ترکیه به رهبری مصطفی کمال پاشا آتاترک در سال ۱۳۰۲ (۱۹۲۳) تأسیس شد.

دین

نخستین قانون اساسی جمهوری ترکیه که در سال ۱۹۲۴ میلادی تهیه شده‌است دین رسمی ترکیه را اسلام تعیین نموده‌است. لیکن در اصلاحات قانون اساسی سال ۱۹۲۸ این ماده قانونی حذف و با تأکید بر جدایی دین از سیاست، ترکیه کشوری با دولت و حکومت سکولار (جدایی دین از سیاست) معرفی گردیده‌است. بنابر آخرین آمار موجود در ترکیه حدود ۹۸ درصد جمعیت این کشور را مسلمانان و ۲ درصد را مسیحیان و کلیمیان و پیروان دیگر ادیان تشکیل می‌دهند. (البته مطابق کتاب اطلس جامه گیتاشناسی، %۹۲/۵مسلمان (عمدتاً سنی)، ۰/۲٪ بی‌دین و بقیه ۰/۵٪ هستند) مسلمانان ترکیه بیشتر پیرو مذهب تسنن می‌باشند که از میان آنها حنفی‌ها بزرگترین گروه به‌شمار می‌آیند که عمدتاً در مرکز و غرب ترکیه ساکن هستند. شافعی‌ها با جمعیتی کمتر در مناطق شرقی ترکیه مستقراند و اکثراً کرد هستند. شمار پیروان مذاهب دیگر بسیار کم می‌باشد. روی هم رفته پیروان ادیان در ترکیه به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شوند:

سماع مولویه

الف) پیروان دین اسلام، که خود به چند مذهب تقسیم می‌شود و اهم آنها عبارتند از:
۱- حنفی‌ها: جمعیت قابل ملاحظه‌ای از اهل سنت ترکیه را تشکیل می‌دهند.
۲- شافعی‌ها: شاخه‌ای از اهل سنت است که پیروان آن را بیشتر کردها تشکیل می‌دهند.
۳- پیروان سایر فرق اهل سنت.
۴- علویان که خود به چهار دسته تقسیم می‌شود و بنابر آمار رسمی دولت ترکیه حدود ۱۲ میلیون نفر پیرو دارد.
ب) پیروان ادیان دیگر به‌جز اسلام، که در کل ۲ درصد از جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند.

اقتصاد

اقتصاد ترکیه ترکیبی از صنایع بومی و نوین است که روز به روز بر دامنه‌اش افزوده می‌شود. تولیدات فراوان کشاورزی ترکیه درسال ۲۰۰۵ رتبه هفتم جهان را بدست آورد و در سال ۲۰۰۶ برای ۱۱٫۲٪ از مردم ترکیه اشتغال ایجاد کرد. بخش خصوصی اقتصاد ترکیه نیز قوی و به سرعت در حال رشد است و نقش مهمّی در بانکداری، حمل و نقل و ارتباطات دارد. در سال‌های اخیر اقتصاد ترکیه رشد خوبی داشته و رشد ۸٫۹٪ و ۷٫۴٪ را در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به دست آورده‌است.

شهرهای مهم ترکیه

استانبول

استانبول مرکز برگزاری فستیوالهای بین المللی در زمینه هنر و فرهنگ می باشد. در این شهر همه ساله در ماههای ژوئن و جولای فستیوالهای متعددی در زمینه های فرهنگی و هنری برگزار می گردد. در این فستیوالها که اغلب در مرکز فرهنگی آتاتورک برگزار می گردد هنرمندان بزرگی از کشورهای مختلف شرکت می کنند.
اگر هدفتان از سفر فقط خرید کردن است شهر استانبول گزینه خوبی برای این کار به شمار می آید. در آغاز بهتر است سری به کاپالی چارشی (بازار سقف دار) بزنید. در این بازار بیش از ۴۰۰۰ مغازه وجود دارد. هر یک از کوچه های این بازار برحسب نوع فعالیتی که در آن صورت می پذیرد نامگذاری شده است. کوچه زرگرها ، کوچه فرش فروشان و یا کوچه کلاه دوران از جمله این مکانها است. امروزه از بازار کاپالی چارشی بعنوان نبض مرکزهای تجاری در شهر استانبول یاد می شود.
اطراف استانبول مجموعه ای از جزایر نه گانه وجود دارد که به جزایر شاهزادگان نیز معروف است. در دوران بیزانس این جزایر محل تعبیدگاه شاهزادگان به شمار می آمده است. امروزه این مکان با توجه به اقلیم آب و هوائی مناسب و هم چنین خانه های چوبی خود که متعلق به قرن ۱۹ می باشد به عنوان مرکزی مناسب برای گذراندن تعطیلات در روزهای گرم تابستان مبدل شده است. از جمله بزرگترین این جزایر جزیره بویوک آدا می باشد که در آن امکان گردش با کالسکه و یا گذراندن ساعاتی در سواحل این منطقه فراهم است. از جزایر دیگر معروف این مجمع الجزایر می توان به کنیالی ، صدف ، بورگاز و هی بلی آدا اشاره کرد.
برای رفتن به این جزایر می توان از کشتی های موجود در سواحل بخش اروپائی و یا آسیائی استانبول استفاده کرد. در فصل تابستان اتوبوسهای دریائی موجود در منطقه کاتاباش نیز ترتیب انتقال شما را به این جزایر را خواهد داد.

انتالیا

این شهر که به عنوان مرکز گردشگری و تفریحی در ترکیه محسوب می گردد دارای جاذبه های فراوان و مناظر حیرت انگیزی می باشد. در این شهر بلوارهای زیبا با درختان نخل و لنگرگاهها خود نمائی می کند. در این شهر و در بخش قدیمی و تماشائی آن منطقه کاله ایجی قرار دارد. بافت خاص منطقه که شامل خیابانهای کم عرض و پیچ در پیچ بوده به همراه خانه های قدیمی که توسط دیوارهای قدیمی محصور شده، بسیار جلب توجه می کند.
آنتالیا از کوههای توروس با پوشش گیاهی از درختان کاج بسمت پایین جایی که دریای زلال و جوشان قرار گرفته امتداد می یابد و به خط ساحلی نامنظم خلیج دور دست منتهی میگردد. این منطقه آفتابی در طول ۳۰۰ روز سال همانند بهشتی جهت فعالیت های از قبیل حمام آفتاب، شنا، موج سواری، اسکی روی آب و قایق رانی و کوهنوردی مورد استفاده قرار می گیرد. چنانچه در ماههای مارس و آوریل به آنتالیا سفر کنید می توانید صبح هنگام به اسکی کردن و عصرها در آبهای گرم مدیترانه به شنا کردن بپردازید. علاوه بر مناطق تاریخی مهم که در این منطقه قرار دارند، می توان از جنگل های کاج و باغات زیتون، مرکبات و نخلها و در نهایت از مزارع موز و ادوکادو نیز نام برد.

بدروم

هومروس Homeros در توصیف بودروم آن را سرزمین آبی های ابدی خوانده. در طول تاریخ، بودروم که در گذشته Hali Karnassos خوانده می شد همیشه صحنه مبارزه برای حاکمیت بر این دیار بوده است. بودروم به روی یک شبه جزیره بوجود آمده از ادغام بنا در شرق و غرب با قلعه بلند، خانه های سفید رنگ ردیف شده در کناره های دو بندر ، گنبدها و کوچه های تنگ منتهی به دریا با کشتی های تفریحی که شهرت جهانی یافته اند و نیز با کارخانه های کشتی سازی خود یک سرزمین مشهور شده است. امروزه بودروم، همه عناصر و عوامل لازم و قابل انتظار برای یک منطقه توریستی را در خود جمع کرده یکی از مراکز مهم گردشگری است که در تابستان و زمستان قابل زندگی است. از صاحبان کشتی های تفریحی ثروتمند تا گردشگرانی که با بودجه محدود خود از چهار گوشه جهان به اینجا سرازیر می شوند و تعطیلات طولانی تابستانی خود را میگذرانند، همه و همه و با هر بودجه ای انتظارات خود را بر آورده شده می بینند.

کوش آداسی

خارج از فصل‌های شلوغ مسافری، این شهر جایی برای آرامش، سواحل زیبا و چشم‌انداز‌های بهت‌آور است. اتاقی با تراس در یک هتل کوچک می‌تواند پایگاهی مطمئن برای سفرهای سیاحتی به شهر‌های باستانی نزدیک؛ اِفسوس، پرینه، پاموک کاله، میله‌توس و دیدیم باشد. زندگی‌شبانه شهر نیز کامل و بی‌نقص است.
شهر کهن کوش‌آداسی را نیز می‌توانید پشت نقاب مدرن‌تر شهر بیابید، دیوار‌های شهر با سه دروازه که تنها یکی از آنها باقی‌ مانده، قلعه جزیره کبوتر و کاروانسرای اوکوز محمد پاشا، که در قرن ۱۷ به جهت اسکان کاروان‌های تجاری ساخته شده، از دیدنی‌های کوش‌آداسی هستند. غار کاراجا، جزیره گوورجین، و پارک ملی شبه جزیره دیلک نیز از جمله دیدنی‌های طبیعی این منطقه هستند.

آنکارا

شهر آنکارا پایتخت جمهوری ترکیه است و در مرکز آناتولی بر لبه شرقی فلات بزرگ و مرتفع آناتولی در ارتفاع ۸۵۰ متری قرار گرفته است. این استان، استپی حاصلخیز غالبا از گندم است، با نواحی جنگلی در شمال شرق. این شهر از شمال با استانهای چانکیری و بلو، از غرب با اسکی شهیر، و از شرق با استان کیر شهیر هم مرز است.

ازمیر

این شهر که در زبان ترکی ” ازمیر زیبا ” نام دارد، بر فراز یک خلیج بلند و باریک واقع شده که توسط کشتیها و قایقهای تفریحی، شیاردار شده است. آب و هوای آن معتدل است و در تابستان، نسیم مداوم و روح بخش دریا ،گرمای خورشید را متعادل می کند. این شهر که در پشت پیاده روهای آراسته شده با نخل و خیابانهایی که خط ساحلی را دنبال می کنند، از دامنه های کوههای اطراف با شیبهای پلکانی افقی به آرامی بالا میرود. ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه بوده و بندر آن فقط در رده دوم نسبت به استانبول قرار دارد. ازمیر که در تمام طول سال یک شهر بین المللی و سرزنده است، در مدت جشنواره بین المللی هنر ( ژوئن و جولای ) و نمایشگاه بین المللی ( آگوست و سپتامبر )، بازدید کنندگان زیادی دارد.

قونیه، شهر مولانا

قونیه یکی از وسیعترین استانهای ترکیه است. مرکز آن شهر قونیه در شمال آناطولی و در ارتفاع ۱۰۲۷ متر از سطح دریا قرار گرفته است.
به علت واقع شدن آن بر سر راهی که از سراسر آناطولی را قطع می کند، از دیر زمان اهمیت خود را حفظ کرده است.
نام شهر در منابع کهن به صورت ایکونیون (Iconıon)، کونیوم (Conıum) و استانکونا (Stancona) آمده است. ایکونیون ازکلمه ایکون (Icon) به معنی تصویر و صنم گرفته شده است. طبق روایات بر این شهر اژدهایی چیره شده بود گهگاه به شهر حمله می کرد و گروهی از زنان ودختران را می بلعید. پرسیوس (Perseus) پسر زوپیتر این اژدها را کشت و مردم شهر را از بلای او رها کرد. مردم شهر به پاس این رشادت، تصویر پرسیوس را به یکی از دروازه های شهر آویختند. شهر را به مناسبت آن ایکون (تصویر) ، ایکونیون می گفتند. در دوره رومیان این شهر ایکونیوم خوانده شد. این کلمه در دوره سلجوقیان به اختصار قونیه خوانده شد. نام شهر در منابع فارسی و عربی به شکل قونیه و در ماخذ غربی به صورت Conıa ، Konıeh و یا Konıa در ترکی امروز به شکل Konya به کار می رود. این وجه تسمیه را سکه هایی که در اثنای حفاری از این شهر به دست آمدکه بر روی آنها تصاویری از پرسیوس و ازدها دیده می شود، تایید می کند.
قونیه ابتدا تحت سلطه هیتی ها بود، بعد به تصرف فریکیه درآمد و مدتی هم تحت حاکمیت لیدیه بود. در قرن ششم قبل از میلاد هخامنشیان ساتراپ هایی داشتند. قونیه در آسیای صغیر جزو ساتراپهای هخامنشی بود که تا حدی استقلال داشت.

پشتیبانی آنلاین!

جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما از حساب‌های زیر تماس برقرار کنید.

SocialSocialSocialSocial